Gode råd om lejepris, depositum, forbrug, sikring, hygge etc.

Her har vi samlet nogle gode råd fra de erfarne sommerhusudlejere på SommerhusDanmark.dk.

  • Hvordan fastsætter man lejeprisen?
  • Hvor stort skal depositum være?
  • Hvordan foregår forbrugsafregning?
  • Hvordan får man tilfredse lejere?
  • Hvordan sikrer man bedst huset?
  • Hvordan undgår man svindel?

Vi takker for de indkomne input og modtager meget gerne flere, så tøv ikke med at kontakte os.





Udlejer A: I mit område er der to kommercielle operatører. Jeg har i deres katalog valgt to huse, der ligner mit, og som jeg prissætter efter - ca 50% under. Jeg tror, det betyder, at man synes, man får rigtig meget for pengene (og det gør man også) og derfor behandler huset godt.

Udlejer B: Få et tilbud fra et udlejningsbureau og sæt prisen 15-35% under deres. Så får I flere udlejninger.

Udlejer A: For de to største huse på henholdsvis 1100 m2 samt 650 m2 beboelse tager vi et depositum på 8000,- kr. samt forudbetaling for rengøring. Og rengøring gør vi obligatorisk, når der er tale om gymnasieklasser eller lignende. De to andre huse er depositum på 4.000,- kr. Vi har selv servicefolk, som tjekker ind og opkræver depositum / rengøring.

Udlejer B: Depositum er 25% af lånebeløb, dog min. kr. 500. Depositum dækker forbrug (vand, el, olie, brænde) og evt. skader. Overskydende beløb refunderes. Forbrug opgøres ved selvaflæsning, og slutrengøring varetages af brugerne.

Udlejer C: Vi tager 1000/1200/1500 DKK efter antal personer og årtid, hvori vi modregner el fra rejsedagen og overfører rest depositum til lejers konto. Depositum betales med sidste rate.

Se også vores artikel om lejekontrakter, hvor du kan downloade gratis kontrakteksempler

Udlejer A: Jeg tror ikke, jeg gør noget særligt for at sikre et godt ophold og lyst til tilbagevenden. Det sørger huset såmænd selv for. Dog sender jeg en ret udførlig informationsmail om huset, praktiske forhold og de sæsonbestemte muligheder i området generelt. Desuden en mail kort før ankomst om evt. seneste nyt.

Udlejer B: SÆT EN LILLE OPMÆRKSOMHED VED ANKOMST - f.eks. 1 Fl. vin og lidt sødt og evt. sodavand/juice/popcorn til ungerne - det gør lykke. GÆSTEBOG - så lejerne kan skrive lidt om, hvad de har oplevet, og andre kan læse, hvad der er godt at se. LAV MAPPE: Husregler, slutrengøring og hvad der er af aktiviteter i nærheden og værd at se - hent informationer på touristkontoret osv.

Udlejer C: For at gæsterne skal føle sig velkomne, sætter vi en lille blomsterhilsen frem. Om sommeren er det ofte nogle, vi finder i naturen. Om vinteren sørger vi for, at der er lidt lunt, når de kommer, og at der er brænde til en enkelt optænding. Lidt kaffebønner er der også til den første kande.

Udlejer A: Jeg har, via nettet, købt et kamera til ca. 600 kr. Med opsætning og en mail ved ubudne gæster kan det laves for en pris på ca. 1000 kr. Det er vel at mærke en engangspris uden løbende udgifter.

Se også vores side med servicefirmaer, der tilbyder hjælp til sommerhustilsyn

Udlejer A: Enhver betaling for leje af mit sommerhus sker gennem en dansk eller international bankoverførsel fra konto til konto. Dvs. jeg skal have oplyst modtagers bank reg. og kontonummer og i den tysksprogede version IBAN og Swift koder (for at kunne returnere depositum). Oplysninger om adgang til huset osv. fremsendes først til bruger, når depositum og lånebeløb er indgået. Ingen check, Paypal, American Express eller lign. indgår i arrangementet.

Udlejer B: Vi har faktisk været udsat for svindlere, der ville leje huset. Det var "englændere", der ville leje huset for en længere periode pga. arbejde i Danmark. Det kom så vidt, at de sendte en for stor check, og vores bank advarede os. (Mailadressen var heller ikke logisk. I forvejen havde andre advaret os mod englændere. For at gøre historien kort, så sendte vi et brev til dem om, at vi ikke kunne reservere huset til dem, før vi havde pengene i hånden via bankoverførsel... Så hørte vi ikke mere fra dem.

Udlejer C: En gruppe lejede et af mine huse en forlænget weekend eller en uge i den kolde periode. Forbruget var helt abnormt; de havde haft ALT kørende med varme, sauna, spa osv. De sagde, at de selv ville gøre rent - hvilket de ikke gjorde; og efterfølgende da energiopgørelsen blev lagt sammen og sendt til dem, skulle de betale et ret stort ekstra beløb. Og så kommer det sjove... Lejerens navn og adresse, som blev benyttet til lejemålet, eksisterede ikke. Telefon var hemmelig, således at jeg ikke kunne se, hvem der ejer telefonen - og kom jeg igennem til én, vidste vedkommende ikke, hvad jeg talte om! Derfor... er der noget, som ser mærkeligt ud, så tjek deres navn på KRAK, Google osv. Og hvis ikke der bor en på den adresse, som de har opgivet, og er der ikke et telefonnummer, som kan henføres til samme person som bestiller - så vær på vagt. Enten forlang rigtige oplysninger - eller når lejerne kommer til stedet (hvor de har betalt for lejemålet) så meddel, at de har tegnet en lejekontrakt med falske oplysninger / eller oplysninger der ikke passer med â??folkeregisteretâ?? og derfor skal de lige betale ekstra depositum. Samt at man tager registreringsnummeret på de biler, der er mødt frem - så er man nogenlunde sikret.

Se også vores artikel med tips til at undgå svindel