Q&A for udlejere og sælgere
På SommerhusDanmark.dk giver vi brugerne overblik over det danske sommerhusmarked. Her kan man sammenligne feriehuse fra både private husejere, bureauer og mæglere.
Vi har været online siden 2003, og med over 250.000 feriehungrende gæster på hjemmesiden hvert år er vi en af Danmarks allerstørste. Som annoncør har du altid selv den direkte kontakt til lejerne/køberne; vi fungerer alene som kontaktformidlere.
Her finder du svar på de mest udbredte spørgsmål vedr. udlejning og salg af sommerhus via SommerhusDanmark.dk. Finder du ikke et svar på dit spørgsmål, så kontakt os.
Vi hælper dig meget gerne, hvis du fx har glemt dit login eller har spørgsmål om udformningen af din ferieboligannonce, import/eksport af din kalender eller andet i forbindelse med din annoncering hos os.
Vi træffes på .
Du tilmelder din feriebolig ved først at oprette et login og dernæst oprette en ferieboligannonce.
Klik her for at oprette et login
Ja, du bør ALTID udforme en lejekontrakt og sende den til lejeren, når du udlejer dit sommerhus. Lejekontrakten er nemlig både din og lejerens sikkerhed for, at der er enighed om det aftalte.
Med en god lejekontrakt sender du et signal til lejeren om, at du har styr på tingene, og at lejeren trygt kan regne med jeres aftale. Og lejerens tryghed er vigtig, for sommerhusleje er en tillidssag!
Klik her for at se vores artikel med gode råd om lejekontrakter. Der kan du også downloade lejekontrakteksempler fra andre udlejere.
Hvis det er første gang, du udlejer via SommerhusDanmark.dk, så kan du afprøve vores PREMIUM-annonce gratis i 30 dage. Tilbuddet om gratis prøvetid gælder for én feriebolig. Ønsker du at tilmelde flere ferieboliger, betaler du normal pris for de øvrige ferieboligannoncer.
Efter de 30 dages gratis prøvetid, betaler du et lavt annoncegebyr én gang årligt, og vi skal ikke have provision af dine lejeindtægter. Der kommer ingen uforudsete ekstraudgifter!
Vi tilbyder mængderabat, hvis du vil indrykke flere ferieboligannoncer.
Du betaler via MobilePay eller bankoverførsel. Detaljerede betalingsoplysninger fremgår, når du bestiller den ønskede annoncetype.
Måske undrer du dig over, hvorfor vi ikke tilbyder indbetaling via kreditkort? Svaret er, at det er alt for dyrt for os i både oprettelse, drift og vedligeholdelse, og at vi så ville være nødt til at hæve annonceprisen, hvilket vi ikke ønsker.
Vi mener faktisk også, at MobilePay/bankoverførsel er mest sikkert for dig, da der så ikke hæves noget på din konto, uden at du selv har godkendt det.
Ja, vi sender dig en pdf-faktura/kvittering via email. Men først når vi har registreret din indbetaling.
Betalingsoplysninger fremgår, når du bestiller den ønskede annoncetype inde på din brugerkonto.
Ønsker du at fortsætte efter de 30 dages gratis prøvetid, anbefaler vi, at du indbetaler annoncegebyret i god tid inden udløbet. Hvis din annonce når at udløbe, bliver den nemlig gjort inaktiv, så lejerne ikke længere kan se den.
Du mister ikke noget gratis prøvetid ved at indbetale annoncegebyret i god tid. Vi lægger blot 12 mdr. oven i de 30 dages prøvetid!
Betalingsoplysninger fremgår, når du bestiller den ønskede annoncetype inde på din brugerkonto.
Er din annonce gjort inaktiv, skal du indbetale annoncegebyret vedr. de kommende 12 mdr. for igen at synliggøre annoncen.
Se mere her om annoncetyper og priser...
Vi sender dig også en email nogle dage inden udløbet af prøvetiden for at minde dig om at indbetale gebyret for den ønskede annoncetype.
Vi har lavet både en trin-for-trin guide og en video, der forklarer, hvordan du opdaterer priserne i din udlejningsannonce.
Se mere her: Sådan opdaterer du dine udlejningspriser i annoncen
Vi har lavet både en trin-for-trin guide og en video, der forklarer, hvordan du markerer røde perioder i din kalender.
Se mere her: Sådan markerer du med rødt i annoncekalenderen
Hvis vi har gjort din annonce inaktiv, så er det fordi, din annonceperiode er udløbet.
For igen at synliggøre annoncen skal du indbetale årsgebyret for den ønskede annoncetype.
Betalingsoplysninger fremgår, når du bestiller den ønskede annoncetype inde på din brugerkonto.
Ja, du kan sagtens sætte din ferieboligannonce på pause. Fx hvis ferieboligen er langtidsudlejet, hvis du selv vil benytte ferieboligen i en længere periode, eller hvis du bare vil holde en udlejningspause.
Det er faktisk ofte meget bedre at sætte annoncen på pause frem for at slette den. For så gemmer vi alle dine annonceoplysninger, så du let kan gøre alt synligt igen på et senere tidspunkt.
Vær dog opmærksom på, at nedtællingen af din annonceperiode fortsætter uændret, selv om du sætter annoncen på pause.
Du kan således ikke gemme annoncetid til senere brug, men skal indbetale for en ny annonceperiode, hvis den gamle periode er udløbet, når du igen ønsker at synliggøre annoncen.
Du kan slette din annonce, når du er logget ind på din brugerkonto. Du kan også slette hele din brugerkonto, hvis du ønsker det.
Vær dog opmærksom på, at det ofte ikke er den rigtige løsning at slette din annonce/brugerkonto! Du kan i stedet nøjes med at sætte annoncen på PAUSE, for så kan du let genaktivere annoncen på et senere tidspunkt.
Hvis først annoncen/brugerkontoen er slettet, skal du indtaste alle oplysninger forfra, hvis du igen ønsker at annoncere hos os.
Som ny ferieboligudlejer er der mange emner at sætte sig ind i. Derfor har vi bedt vores garvede udlejere om at bidrage med gode råd om fx lejekontrakt, fastsættelse af priser, proceduren for depositum, afregning af el/vand/varme og mange andre nyttige tips for nye udlejere.
Foruden de garvede udlejeres bidrag finder du en række nyttige sider med guider til opdatering af priser og kalender, gode råd om fx skatteberegning og håndværkerfradrag, hjælp til sommerhusservice og -tilsyn samt tips til forebyggelse af svindel.
- Sådan opdaterer du dine udlejningspriser i annoncen
- Sådan markerer du med rødt i annoncekalenderen
- Gode råd om lejepris, depositum, forbrugsafregning etc.
- Gode råd om lejekontrakt - download kontrakteksempler gratis
- Sådan undgår du lejere, der svindlere
- Skatteberegning når du udlejer sommerhus
- Håndværkerfradrag for sommerhusejere
- Få hjælp til sommerhusservice og sommerhustilsyn
- Vilkår for annoncering
Ligger du inde med andre gode råd, eller ønsker du input til andre emner, er du meget velkommen til at kontakte os.
Vi hælper dig meget gerne, hvis du fx har glemt dit login eller har spørgsmål om udformningen af din ferieboligannonce eller andet i forbindelse med din annoncering hos os.
Vi træffes på .
Du tilmelder din feriebolig ved først at oprette et login og dernæst oprette en SALGS-annonce. Et feriehussalg kan tage lang tid, så måske skulle du overveje at udleje ferieboligen i salgsperioden? I så fald kan du oprette en kombineret SALG/UDLEJNING-annonce.
Klik her for at oprette et login
Du betaler et éngangsgebyr svarende til den ønskede annoncetype, og vi skal ikke have provision af dine udgifter. Der kommer ingen uforudsete ekstraudgifter!
Prisen for en salgsannonce afhænger af periodens længde (1/3/6 mdr.) samt annoncetypen (PREMIUM eller VIP).
Du betaler via MobilePay eller bankoverførsel. Detaljerede betalingsoplysninger fremgår, når du bestiller den ønskede annoncetype.
Måske undrer du dig over, hvorfor vi ikke tilbyder indbetaling via kreditkort? Svaret er, at det er alt for dyrt for os i både oprettelse, drift og vedligeholdelse, og at vi så ville være nødt til at hæve annonceprisen, hvilket vi ikke ønsker.
Vi mener faktisk også, at MobilePay/bankoverførsel er mest sikkert for dig, da der så ikke hæves noget på din konto, uden at du selv har godkendt det.
Ja, vi sender dig en pdf-faktura/kvittering via email. Men først når vi har registreret din indbetaling.
Betalingsoplysninger fremgår, når du bestiller den ønskede annoncetype inde på din brugerkonto.
Nej, der er ikke 30 dages gratis prøvetid på salgsannoncer. Prisen for en salgsannonce afhænger af periodens længde (1/3/6 mdr.) samt annoncetypen (PREMIUM eller VIP).
Hvis vi har gjort din annonce inaktiv, så er det fordi, din annonceperiode er udløbet.
For igen at synliggøre annoncen skal du indbetale et nyt gebyr for den ønskede annoncetype.
Betalingsoplysninger fremgår, når du bestiller den ønskede annoncetype inde på din brugerkonto.
Ja, du kan sagtens sætte din ferieboligannonce på pause. Fx hvis du selv vil benytte ferieboligen i en længere periode, eller hvis du bare vil holde en pause fra salgsprocessen.
Det er faktisk ofte meget bedre at sætte annoncen på pause frem for at slette den. For så gemmer vi alle dine annonceoplysninger, så du let kan gøre alt synligt igen på et senere tidspunkt.
Vær dog opmærksom på, at nedtællingen af din annonceperiode fortsætter uændret, selv om du sætter annoncen på pause.
Du kan således ikke gemme annoncetid til senere brug, men skal indbetale for en ny annonceperiode, hvis den gamle periode er udløbet, når du igen ønsker at synliggøre annoncen.
Du kan slette din annonce, når du er logget ind på din brugerkonto. Du kan også slette hele din brugerkonto, hvis du ønsker det.
Vær dog opmærksom på, at det ofte ikke er den rigtige løsning at slette din annonce/brugerkonto! Du kan i stedet nøjes med at sætte annoncen på PAUSE, for så kan du let genaktivere annoncen på et senere tidspunkt.
Hvis først annoncen/brugerkontoen er slettet, skal du indtaste alle oplysninger forfra, hvis du igen ønsker at annoncere hos os.